Infecties / besmettingen

Het immuunsysteem

Ons lichaam is over het algemeen uitgerust met een fantastisch afweermechanisme, ons afweersysteem of immuunsysteem genoemd. Ongeacht van waar me ons bevinden is onze afweer druk met het buiten de deur houden van levende ziekteverwekkers en, wanneer ze dan toch per ongeluk zijn binnengekomen, met het onschadelijk maken van deze pathogenen.

Over hoe ons afweersysteem functioneert is zoveel te vertellen, maar wat als ons afweersysteem faalt? Wanneer een indringer de aanval overleeft en zich kan voortplanten binnen ons lichaam is er sprake van infectie.

Opsporen door meting

Met de VEGATEST is goed te meten welke ziekteverwerkers zorgen voor de klachten die u heeft. Ook de mate van ernst van de aanwezige infectie is goed aan te tonen. Wanneer we tijdens de meting geen duidelijke infectie vinden, dan zoeken we verder naar mogelijke andere oorzaken van uw klachten, zoals vergiftigingen door zware metalen of bestrijdingsmiddelen of er kan sprake zijn van tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, vitaminen of mineralen. Lees meer

Uw klachten staan centraal. Met de VEGATEST sporen we de oorzaak van uw klachten op.

Ziekteverwekkers

• Bacteriën
  • Virussen
  • Parasieten
  • Schimmels
  • Prionen

De gevolgen van infectie

Voor diegene die precies wilt weten wat de gevolgen van infectie zijn, volgt hier een ietwat technische uitleg.

Tijdens infectie zorgen mastcellen voor de productie van histamine. Histamine zorgt voor een verhoogde doorlaatbaarheid van capillairen, waardoor witte bloedcellen en bepaalde eiwitten de ziekteverwerkers kunnen opruimen.

Lukt het het lichaam niet de verstoring op te ruimen en duurt een infectie langer, dan verandert de samenstelling van cellen en de onderlinge verhouding van cellen. Het aantal witte bloedcellen neemt af en rode bloedcellen worden minder flexibel, waardoor ze moeilijker doorstromen. Dit heeft tot gevolg dat zuurstof moeilijker op plaats van bestemming komt, waardoor de productie van ATP in de mitochondriën vermindert. Als er te weinig ATP  wordt geproduceerd betekent dat energieverlies. Op den duur ontstaat door infectie verzuring in het lichaam, wordt de leverfunctie verstoord door overbelasting en raakt de stofwisseling ontregeld.

Wanneer dit gebeurt voelt een mens zich meestal niet onmiddellijk ziek. Door alle verstoorde processen sluipt het er langzaam in dat men zich niet helemaal lekker voelt. Vaak zijn klachten moeilijk verklaarbaar. Met de VEGATEST is het mogelijk te achterhalen of er sprake is van infectie en hoe erg de infectie is.